PL / EN
   

Garderoba



Najlepsze niezależne grupy teatralne z całego kraju, 10 spektakli konkursowych, 3 wydarzenia towarzyszące, m.in. pokaz mistrzowski spektaklu „Teczki” legendarnego Teatru Ósmego Dnia i koncert Marcina Januszkiewicza „Osiecka po męsku”. W ostatni weekend marca (24-26 marca 2017) w Białołęckim Ośrodku Kultury odbył się ogólnopolski XVIII Festiwal Teatrów Niezależnych GARDEROBA.

GALERIA ZDJĘĆ

RELACJA VIDEO

Choć z roku na rok Festiwal Teatrów Niezależnych „Garderoba” rozwija się i rośnie na sile – poziom artystyczny tegorocznej edycji był najwyższy w całej 18-letniej historii wydarzenia. W programie imprezy znalazła się prawdziwa śmietanka polskiego teatralnego offu. Spektakle konkursowe zachwyciły widzów, jurorów (Joannę Szczepkowską, Jarosława Kiliana i Jacka Kopcińskiego) i oczywiście nas, organizatorów swoją prostotą, przekonywującym aktorstwem, ładunkiem emocjonalnym, plastyką i formą. Gorąca teatralna atmosfera, ożywione dyskusje oraz adrenalina występujących były obecne nie tylko na scenie, ale także w kuluarach i we foyer.

Jestem pod ogromnym wrażeniem Festiwalu! Ogromnym! Uważam, że tegoroczna Garderoba miała bardzo wysoki poziom, mieliśmy ogromną trudność, żeby porównać poszczególne spektakle, prezentujące wielką różnorodność tematyczną. To tak jakby porównać jabłoń do zegara. Tak zróżnicowane były scenariusze. Tu nie było rzeczy bagatelnych, odtrąbionych, czy jakiś płytkich, wszystko było zrobione z pasją, ale też bardzo rzetelnie, no i przede wszystkim z myślą. I to nie jest żadne słodzenie, naprawdę tak myślę – powiedziała Joanna Szczepkowska, przewodnicząca jury.

„Garderoba” to zdecydowanie festiwal teatrów zaawansowanych. Gdybym dzisiaj miała do wyboru wieczorem pójść do teatru zawodowego, czy pójść do teatru niezależnego, to bym się mocno zastanawiała, który wybrać. Trzy festiwalowe dni spędzone w Białołęckim Ośrodku Kultury skłaniają mnie do tego drugiego wyboru, dodała aktorka.

18. edycja „Garderoby” po raz pierwszy odbyła się w dwóch przestrzeniach należących do Białołęckiego Ośrodka Kultury: w sali widowiskowej przy ulicy van Gogha 1 oraz nowej sali widowiskowej przy ulicy Głębockiej 66, między którymi kursował festiwalowy autobus. Spektaklom konkursowym towarzyszyły pokazy specjalne, koncerty, warsztaty i spotkania.

6 z 10 spektakli konkursowych sięgało bardziej lub mniej bezpośrednio do znanych dzieł z literatury polskiej i światowej, wśród nich tak kanonicznych twórców jak Tomasz Mann, Aleksander Dumas, Julian Tuwim czy Stanisław Wyspiański. 4 pozostałe spektakle to wypowiedzi znacznie bardziej autorskie, czerpiące z doświadczeń własnych lub aktualnych problemów społecznych.

Wśród dziesięciu spektakli konkursowych trzy reprezentowały stolicę (Teatr Alatyr, Teatr Pijana Sypialnia oraz Wioleta Komar), trzy Wrocław (Teatr Studio Czyczkowy, Fundacja Teatr Układ Formalny oraz Teatr Ekipa), dwa Rzeszów (Teatr Przedmieście oraz M.D.K. czyli Młode Dzielne Kuropatwy), pozostali artyści przyjechali do nas z Gdyni (Magdalena Bochan- Jachimek) oraz Maszewa (Teatr Krzyk). I to właśnie artyści z tej małej miejscowości, z Maszewa w Zachodniopomorskiem, zrobili na jurorach największe wrażenie, zdobywając Grand Prix Festiwalu. Kameralny spektakl na dwoje aktorów gęsty od emocji i napięć, choć rozpisany głównie na ruch i gest, to esencjonalna opowieść o relacjach międzyludzkich podszyta przy okazji dużym poczuciem humoru.

W tegorocznym konkursie mieliśmy aż trzy monodramy w wykonaniu aktorek-kobiet, których brawurowe aktorstwo docenione zostało przez jury, które postanowiło przyznać dla wszystkich trzech artystek I miejsce ex aequo. Z kolei Loża Teatrów Białołęckich (przedstawiciele teatrów BOK) swoją główną nagrodę przekazała Teatrowi Alatyr za niezwykle porywających, dynamicznych i zabawnych „Trzech muszkieterów” łączących plan żywy i lalkowy.

Poziom tegorocznych spektakli był rzeczywiście bardzo wysoki. Jako organizatorzy możemy być dumni z jeszcze jednej rzeczy. W tym roku na spektakle konkursowe, a także wydarzenia towarzyszące przyjechała publiczność nie tylko z Białołęki, ale także z całej Warszawy. Świadczy to nie tylko o profesjonalizacji „Garderoby”, ale także o tym, że Białołęka jest ważnym elementem warszawskiej mapy kulturalnej. Kolejna, XIX edycja Festiwalu Teatrów Niezależnych „Garderoba” odbędzie się w marcu 2018 roku. Już teraz gorąco na nią zapraszamy! – powiedziała Karolina Adelt-Paprocka, dyrektor Białołęckiego Ośrodka Kultury.

Laureaci XVIII Festiwalu Teatrów Niezależnych „Garderoba” (protokół przyznania nagród)

Grand Prix: Teatr Krzyk za spektakl „To Face”

I miejsce (ex aequo): Wioleta Komar za spektakl „Przyj dziewczyno, przyj…”, Magdalena Bochan-Jachimek za spektakl „Mamy problem”, Aleksandra Kugacz z Teatru Studio Czyczkowy za spektakl „Być u siebie”    

II miejsce (ex aequo): Teatr Alatyr za spektakl „Trzej muszkieterowie”, Teatr Ekipa za spektakl „Czekając na Otella”

Nagroda za najlepszą reżyserię: Aneta Adamska za spektakl „Podróż”

Nagroda dla najlepszego aktora (ex aequo): Adam Pietrzak z Teatru Układ Formalny za rolę Jerome’a w spektaklu „Kosmetyka wroga”, Maciej Rabski z Teatru Układ Formalny za rolę Textera w spektaklu „Kosmetyka wroga”

Laureaci Loży Teatrów Białołęckich:  (protokół przyznania nagród)                                                 

Grand Prix: Teatr Alatyr za spektakl „Trzej muszkieterowie” 

II miejsce: Fundacja Teatr Układ Formalny za spektakl „Kosmetyka wroga”

III miejsce: Teatr Ekipa za spektakl „Czekając na Otella”

Nagroda za najlepszą reżyserię: Aneta Adamska za spektakl „Podróż”

Nagroda dla najlepszej aktorki: Wioleta Komar za rolę Nadziei Tupalskiej w spektaklu „Przyj dziewczyno, przyj…”

Nagroda dla najlepszego aktora: Maciej Rabski za rolę Textera w spektaklu „Kosmetyka wroga”

Wyróżnienia: Teatr Krzyk za spektakl „To Face”, Magdalena Bochan-Jachimek za rolę w spektaklu „Mamy problem”, Aleksandra Kugacz za rolę w spektaklu „Być u siebie”, Teatr M.D.K. czyli Młode Dzielne Kuropatwy za spektakl „Bal w operze”